Frei und vielfältig? - Der ambivalente Beitrag ausländischer Medieninvestitionen zur Entwicklung der postkommunistischen Medienlandschaft in Bulgarien


Инджов, Иво (2007) Frei und vielfältig? - Der ambivalente Beitrag ausländischer Medieninvestitionen zur Entwicklung der postkommunistischen Medienlandschaft in Bulgarien Vorträge der internationalen Konferenz "Medienpolitik und Mediengesetzgebung in Südosteuropa“, Konrad-Adenauer-Stiftung / Moldova-Institut Leipzig, Bucarest, 11.-12. Oktober 2007 (10 S.), http://www.uni-leipzig.de/~mil/pdf/de/IvoIndzhov.pdf (посетена на 5 януари 2008 г.).


 В статията („Свободен и разнообразен? – Амбивалентният принос на чуждестранните медийни инвестиции за развитието на посткомунистическия медиен пейзаж в България“) e анализиран амбивалентният принос на големите чуждестранни медийни инвестиции (WAZ – вестниците „24 часа“ и „Труд“; News Corporation – bTV; Antenna Group – Нова ТВ) за развитието на медийна система в България в условията на демократичен преход. Констатирани са две противоречиви тенденции. От една страна западните медийни компании допринасят значително за модернизиране (нови, устойчиви икономически модели) и демократизиране на българския медиен пейзаж. От друга - някои от тях печелят твърде много от господстващото си положение на пазара в условията на либерално медийно законодателство и хлабави регулации за концентрацията на медийна собственост. Това води до потискане на по-малките медийни предприятия с български капитал, ограничава конкуренцията и качеството на журналистическия продукт. Разгледани са правните, икономическите и медийните (съдържание, журналистическа етика) аспекти на проблема и заплахата от публицистична концентрация. При печатните издания проблемът дълго време се олицетворява от изданията на WAZ. В сферата на електронните медии като проблемни са оценени постоянно високият пазарен дял на bTV (41 - 37 %) и практическият олигопол на двете най-големи частни телевизии.
  Статия
 Medieninvestitionen, ausländische, Medienpolitik, Mediengesetzgebung, Bulgarien


Социални, стопански и правни науки Обществени комуникации и информационни науки

Social sciences, economic sciences and law Public Communications and Information Sciences

 Издадено
  18988
 Иво Инджов

4. Soukal, Judith. Entwicklung der Werbung seit 1989 mit einem speziellen Augenmerk auf das Bild der Frau in der Plakat- und Fernsehwerbung in Bulgarien und Österreich (Sexismus und Diskriminierung in der Werbung). Wien; Universität Wien, Diss., 2013 (97 S.), http://othes.univie.ac.at/25583/1/2013-01-30_0504566.pdf (посетена на 3.05.2004). Zitiert auf Seite 13.

3. Hristozova, Aglika. Medienfreiheit: Moderne Medien zwischen Macht und Markt: Das System Fernsehen in Deutschland und Bulgarien. Igel Verlag Fachbuch 2009 (132 S.). ISBN-13: 978-3868151817. Zitiert auf Seiten: 87, 91, 99, 103, 113.

1. Brečka, Samuel. Mediálne systémy / Bulharsko // Otázky žurnalistiky, issue: 1-2 / 2008, https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=140229 (посетена на 28.06.2017) (pp. 117-121. ISSN 0322-7049. Cited: p. 121.

2. Christova, Christiana; Förger, Dirk. Zur Situation der Medien in Bulgarien. Mit Blick auf deren zivilgesellschaftlichen Beitrag // KAS-Auslandsinformationen. Ausgabe 3 / 25. Apr. 2008, http://www.kas.de/wf/doc/kas_13561-544-1-30.pdf?080506101522 (S. 6-25). ISSN: 0177-7521. Zitiert auf Seiten: 16, 21.

Научният архив поддържа инициативата за отворен достъп OAI 2.0 с начален адрес: http://da.uni-vt.bg/oai2/