Картината като разказ. „Умиращата монахиня“ на Франциско Гоя и Густав Херлинг-Груджински


Григорова, Маргрета (2014) Картината като разказ. „Умиращата монахиня“ на Франциско Гоя и Густав Херлинг-Груджински Научни трудове на Филологическия факултет в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“, т.52, кн.1, СБ.А, 2014, Унив. издателство „Паисий Хилендарски“, Пловдив, 432 -449, ISSN 0861-0029.


 The painting as a story : Franzisko Goya and Gustaw Herling-Grudziński”s „The dead nun” The text analyzes Gustaw Herling-Grudzinski’s story „Monologue of a dead nun”, inspired by a painting of Franzisco Goya, which conquered the writer and did not leave him in peace until he „confessed” the image from the painting. The sinful love of sister Wirginia Maria (who is the prototype of the character with the same name from „The nun of Monza” by Manzoni), convicted and walled up alive, has been rewritten and represented by Herling-Grudzinski through the reflection of the image from the painting, painted by the writer himself in his imagination. He calls her a „sleeping lover of Death” and is captured by the mystery of her bordering presence. Some moments from the biography and psychography of Herling-Grudzinski give extra light on the image of the living dead.
  Статия
 Key words: Herling-Grudzinski, Goya, Manzoni, rewriting, postmodernism Ключови думи: Херлинг-Груджински, Гоя, Мандзони, пренаписване, постмодернизъм, руски галерии




 Издадено
  15045
 Маргрета Григорова

Научният архив поддържа инициативата за отворен достъп OAI 2.0 с начален адрес: http://da.uni-vt.bg/oai2/